Új tartalom felvétele

Kecskemét

3. Kecskeméti Kodály Klub - beszámoló

Egymáshoz hangolva címmel, kamarazenéről szóló pódiumbeszélgetésre és meglepetéskoncertre került sor a Magyar Kodály Társaság kecskeméti tagcsoportja szervezésében 2024. április 20-án szombaton, a kecskeméti Kodály Iskolában.
Gyalus Erika, az M. Bodon Pál Alapfokú Művészeti Iskola gordonkatanára Jámbor Zsolt kérdésére beszélt arról, hogy az alapfokú oktatásban első pillanattól kezdve kamarazenélnek a gyermekek, hiszen „egy cselló hangjánál két cselló hangja még szebb”, és nagyon hamar elkezdenek zongorakísérettel is játszani. Bár külön kamarazene óra nincs, a nyári táborokban azt tapasztalják, a növendékek kifejezetten élvezik, mikor lehetőségük adódik a kamaramuzsikálásra.
A középfokú képzésben már van külön kamarazene óra - fogalmazott Dratsay Ákos fuvolaművész, - ahol azt kérik a gyerekektől, a tanórán túl heti kétszer fél órát foglalkozzanak vele.
A Zeneakadémián a kecskeméti származású Fülei Balázs hozta létre a posztgraduális kamarazene szakot. A zongoraművész azt érezte, hogy a hallgatók mire végeznek, összeszoknak annyira, hogy szeretnének valamilyen formában továbbra is együtt muzsikálni. Azok számára pedig, akiknek nincs muzsikustársuk, létrehoztak egy „párkereső”" oldalt. A kamarazene egyébként is egy nagyon intim műfaj, ahol az ember - fogalmazott Fülei Balázs - nagyon könnyen összezenéli magát a másikkal.
Dratsay Ákos őszintén vallott élete partnerével, feleségével, a nemrégiben elhunyt Berényi Beával való összecsiszolódásáról. Több mint 20 év, olykor vitákkal és veszekedésekkel terhelt próbái után, az utolsó közös munkájuknál - amiről nem tudták, hogy utolsó - nagyon harmonikusan dolgoztak: mindössze kétszer kellett feljátszaniuk a lemez zenei anyagát.
Fülei Balázs úgy véli, a jó kamarazene ellensége a pénz. Minél több a pénz, annál nagyobb a színjáték, ugyanis ha nincs pénz, akkor barátságból, a zene öröméért, a harmóniáért csinálják.
Gyalus Erika szép emlékként tekint vissza a Jupiter szimfónia szegedi előadására Pál Tamással, és kamarazenei kurzusként él meg minden közös próbát Szűcs Máté brácsaművésszel.
Dratsay Ákos szeretné, ha a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar tagjaként klasszikus műsorban játszhatna Takács-Nagy Gáborral, akit a ma élő magyar karmesterek között a legunikálisabbnak tart.
Öt gyermek mellett Fülei Balázs legnagyobb vágya az otthoni harmónia megteremtése, amiért mindig dolgozni kell. Szeret túrázni, biciklizni és egyáltalán: utazni bármivel. Dratsay Ákos szenvedélye a kert, ahol ugyanúgy nem tűri, hogy valami ne legyen szép, mint a zenében. A járvány elmúltával sem tett le - a Covid idején tett, - varrással kapcsolatos terveiről Gyalus Erika.
A beszélgetés közben a három vendég közösen szólaltatta meg Händel: G-dúr fuvolaszonátájának 1-2. tételét; a program pedig Weber: g-moll triója 3. tételének (A pásztor panaszának) előadásával zárult.

 

Bővebben

Tóth Péter kórusművészete - beszámoló

A 39. Kecskeméti Tavaszi Fesztivál keretében Tóth Péter kórusművészetéről szóló előadással folytatódott a Katona József Könyvtár kortárs kórusszerzőket bemutató sorozata 2024. április 12-én, a Magyar Kodály Társaság Kecskeméti Tagcsoportja szervezésében. Az Erkel-díjas zeneszerző beszélt pályája indulásáról és arról, kitől, mit tanult: Kocsár Miklóstól a szép harmóniákra való törekvést, Petrovics Emiltől a zene drámaiságának fontosságát sajátította el. Első kórusművei Weöres Sándor versére születtek. 1992-ben édesanyja biztatására pályázott egy kecskeméti zeneszerzői versenyre Holdévek c. munkájával, amivel harmadik helyezést ért el. Bár egy komponista számára meghatározóak a visszajelzések, nem lehet minden észrevételt megfogalmazni: adott esetben valaki szerint egy mű vége túl rövid, mások szerint ugyanaz túl hosszú. Tóth Péter valamennyi karnagynak és kórusnak (többek között Dr. Tamás Lászlónak és a Debreceni Kölcsey Kórusnak) hálás, akik megszólaltatták és megszólaltatják műveit, hiszen azok így töltik be valódi funkciójukat. A komponistának sokat segít, ha tudja, kiknek írja művét és az hogyan fog megszólalni, hiszen ilyenkor előre érzi a karvezető avizóját és a kórus levegővételét is. Az első nem magyar nyelvű kórusműve a Szeged város felkérésére, Kovács Gábornak írt Ave maris stella volt. Mindszenty Zsuzsánna egyszer azt mondta: "Péter, te egész más zenét írsz, ha nem magyar zenét írsz." Tóth Péter szerint anyanyelve esetében jobban odafigyel arra, hogy a szöveg mindenhol érthető legyen, mint egy idegen nyelvű darab alkalmával. Az eredetileg férfikarra írt, később nőikarra és ifjúsági vegyeskarra átdolgozott Lángok c. műve Dzsida Jenő versére, egy 1956-os pályázatra készült. Tamási László ennek apropóján jegyezte meg: "Péter, neked minden kórusodban jajgatnak." 2019-ben Kocsár Miklós halála után, mesterére emlékezve, néhány óra alatt írta meg Et incarnatus c. kompozícióját, ami lassú, úszó stílusával teljesen eltér valamennyi korábbi munkájától.
Az előadást az Ubi Caritas et Amor, az Ave Maria és az Üres a ház c. művek megszólaltatásával a kecskeméti Kodály Iskola Aurin Leánykara tette teljessé, Durányik László vezényletével.
 
Tagtársunk, Varga Géza kiváló írást közölt az eseményről a Hiros.hu oldalon: https://hiros.hu/egy-kortars-zeneszerzo-vallott-eleterol.../
Bővebben

3. Kecskeméti Kodály Klub

2024. április 20-án szombaton, 16 órakor a Kodály Iskolában kerül sor Egymáshoz hangolva címmel a Magyar Kodály Társaság Kecskeméti tagcsoportjának 3. Kecskeméti Kodály Klub programjára, ami - most már mondhatni hagyományosan, - meglepetéskoncertből és pódiumbeszélgetésből áll.

Vendégeink:
Dratsay Ákos Kodály- és Artisjus-díjas fuvolaművész;
Fülei Balázs Liszt Ferenc-, Artisjus- és Junior Prima díjas zongoraművész, a LFZE Kamarazene Tanszékének vezetője;
Gyalus Erika gordonkatanár, a Novum Kamarazenekar művészeti vezetője
A beszélgetést vezeti: Jámbor Zsolt

Bővebben

Tóth Péter kórusművészete

2024. április 12-én pénteken, 17 órakor Tóth Péter kórusművészete címmel az Erkel-és Bartók-Pásztory-díjas zeneszerző, érdemes művész saját kórusműveit mutatja be közönségének a Katona József Könyvtárban. Közreműködik a Kodály Iskola Aurin Leánykara, vezényel: Durányik László Kodály-, Csokonai-és Príma-díjas karnagy. A program a Magyar Kodály Társaság és a Katona József Könyvtár közös szervezésében valósul meg a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.

Bővebben

Bartók Amerikai évei - Dr. Kovács Sándor előadása

2024. április 9-én kedden, 17 órakor Bartók amerikai éveiről tart előadást a Katona József Könyvtárban Dr. Kovács Sándor zenetörténész, a LFZE professor emeritusa, a Doktori Iskola tiszteletbeli elnöke.

Bővebben

A térdeplőtől az operaszínpadig - Kállai Erzsébet énekművész szólóestje

2024. március 23-án szombaton, 16 órakor Kállai Erzsébet énekművész A térdeplőtől az operaszínpadig címmel ad szólóestet; zongorán közreműködik: Nemes Dóra, az elhangzó művekhez zenetörténeti kommentárt fűz: Virág Barnabás.

Bővebben

Himnusz, avagy Erkel Ferenc hét élete

2024. március 15-én pénteken, 15 órakor Himnusz, avagy Erkel Ferenc hét élete címmel Dr. Ókovács Szilveszter, a Magyar Állami Operaház főigazgatója tart előadást a Katona József Könyvtárban. Közreműködnek: Kállai Erzsébet – ének, Nemes Dóra – zongora, Pathorn Swasdisuk (Thaiföld) – ének, Székely Balázs – zongora.

Bővebben