26. Nemzetközi Kodály Szeminárium és Kodály Művészeti Fesztivál Kecskemét, 2011. július 18 - 31.

Az idén nyáron Kecskeméten a Kodály Szeminárium és a Kodály Művészeti Fesztivál szerencsés konstellációja folytán a szellemi és kulturális élet újabb kincsekkel gyarapodott. A harminc országból érkező 165 résztvevő két héten keresztül dolgozott együtt a megközelítőleg negyven előadóval. A megnyitó koncerten, amelyre az első munkanap végén, július 18-án este nyolc órakor került sor, az Új Liszt Ferenc Kamarakórus lépett fel, karnagyuk Erdei Péter. A magas nívójú koncerten jelen volt Kodály Zoltánné asszony, a megnyitó beszédet Michalis Patseas, a Nemzetközi Kodály Társaság elnöke mondta. Nemes László Norbert, a Kodály Intézet igazgatója bejelentette, hogy az előadók a koncertet Vajda Cecília emlékének szentelik, aki az angliai Kodály Társaság megalapítója volt és akinek a könyvtára hamarosan az Intézet archívumát fogja gyarapítani. A szeminárium változatos programokat kínált minden résztvevőnek, akiket az első reggelen írt felmérő tesztek alapján különböző csoportokba osztottak be. 
A pedagógiai kurzus mindennapos szolféz óráit Megyesi Zsófia, Platthy Sarolta, Nemes Klára, Harmat Katalin, Körtvési Katalin és Kontra Zsuzsanna tartotta, a vezénylési gyakorlat tanárai Michalis Patseas, Körtvési Katalin, Pad Zoltán és Kiss Katalin voltak, módszertant Nemes Klára, zongorát Novák Anikó, hangképzést Darázs Renáta tanított. A karvezetők mesterkurzusát Erdei Péter, a zongoristákét Szabó Orsolya, az énekesekét pedig Klézli János és Hajdu Roland vezette, utóbbi kurzus zongorakísérői Madarász Éva és Morva Péter voltak. A hagyományoknak megfelelően vegyeskar és nőikar is alakult, előbbi munkáját Kiss Katalin, utóbbiét Nemes László Norbert irányította.
Négy műhelyfoglalkozáson lehetett részt venni: 1. „In memoriam Forrai Katalin és Nemesszeghyné Szentkirályi Márta” címmel az iskola előtti és az alsó tagozatos gyermekek zenei képességeinek fejlesztését elősegítő céllal folyt szeminárium, vezette: Mélykútiné Dietrich Helga és Szirányi Borbála, 2. „A népzenétől a műzenéig” – módszerek és repertoár az általános iskolai és gimnáziumi oktatás számára, Platthy Sarolta, 3. Kóruszene oktatása (gyermekkarok karvezetőinek), Nemes László Norbert, 4. Szolfézs, zeneelmélet képzés hivatásos zenészek számára – felsőfokú zenészképzés, Kiss Katalin. Két-két bemutató órát tartott a kecskeméti Kodály Iskola 5-6. oszályosaival Szegedi Ildikó, a budapesti Kodály Iskola 2. osztályos tanulóival Körber Katalin. Előadásokat tartott még Ittzés Mihály, Nemes László Norbert, Lucinda Geoghegan, Cyrilla Rowsell.
A Kodály Művészeti Fesztivál már említett megnyitó eseményét két kiállítás előzte meg: a 2006-ban elhunyt kiváló énekművész, Gregor József emlékkiállítása, valamint Angelo Minuti, 2000. óta Kecskeméten élő olasz szobrászművész kiállítása. A Piarista templomban fellépő Új Liszt Ferenc Kamarakórus műsorát Kodály Liszt Ferenchez című vegyeskari műve nyitotta, mely összhangba hozta a Kodály Szemináriumot a Liszt évvel. Liszt művei mellett az idősebb (Szokolay Sándor, Orbán György) és a fiatalabb kortárszeneszerzők (Megyeri Krisztina, Szabó Barna) művei hangoztak még el. Július 19-én két koncertre is sor került. Délután 1-kor Kovács Mónika (Révkomárom) és Tánczik Zsófia (Kecskemét), a galántai Kodály Zoltán Nemzetközi Hegedűverseny különdíjazottjai szerepeltek, este pedig Arnon Blaid (Zsoldos Csaba) és Okina Sorob (Boros Anikó) képzőművészek kiállításának megnyitója volt Sárik Péter jazz triójának koncertjével. Az est társas összejövetel jellegű, kellemes program volt. Kirsi Tiihonen finn énekesnő 20-iki koncertjén Sibelius, Wagner, Liszt és
Richard Strauss dalokat hallgathatott a közönség Handl György közreműködésével. 21-én a Jánosi Együttes muzsikált, nagyon tanulságos volt hallani azokat a népzenei megnyilatkozásokat, amelyek Liszt Ferencet a Magyar rapszódiák megírására késztették. Egyfajta historikus népzenélés volt ez, hiszen mi azt hallottuk – mikrofonokkal és hangszórókkal – hogy mit hallhatott anno Liszt.
Az evangélikus templomban 22-én fellépő THReNSeMBle kortárszenei együttes két kivétellel 21. századi műveket adott elő. Az est folyamán Horváth Balázzsal Fazekas Gergely beszélgetett a darabokról. Tornyai Péter Fukla Hegozovi darabjának címe az előadó apparátus, fuvola, klarinét, hegedű, gordonka, zongora, vibrafon hangszerneveinek összevonásával jött létre. Kőszeghy Péter KEEN c. darabja két fúvós, két vonós hangszerre íródott, címének jelentése angolul „éles”, óírül „sirató”, magyar hangzása pedig, a „kín” tovább bővíti a multilingvális jelentéskört, a darab egyébként gazdagon használ negyedhangokat. Berio O King darabjában az énekes mint hangszer funkcionál. Futó Balázs Just a Song szövege „I don’t un derstand, because he is just a song” („Nem értem, mert ő csak egy dal”). 
Dargai Marcell Fragmentéje kommersz zenei eszközöket használ kortárs környezetben, ami itt azt jelenti, hogy tonális melodikusan vagy harmonikusan, de ezek sosem találkoznak. Horváth Balázs Cirkuszoidja színpadi darab,
a zenét háttérben játsszák és a viselkedés is megkomponált. Bár nagyon öt letes, mégsem templomba illő. Dinyés Dániel „Legyen a zene mindenkié” darabjában a közönségre különös feladat hárult (hogy mi, az maradjon titok), a koncertet pedig Gershwin Summertimeja zárta kortárs hangszereléssel. 23-án szombaton volt 17 órakor a Főtéren, a Romkert közelében a Mesetáncház, a Brass in the Five Együttes és Méhes Csaba műsora. Egy valódi cirkusz bohóccal és zenészekkel, műsoron többek között a hercegnő-herceg-viking harcos történetének betanítása állt és olyan zenei részletek hangzottak el, mint Hófehérke és a hét törpe, a Dzsungel könyvéből a majom zenéje. Estére igazi romantikus környezetben, a Romkertben került vetítésre a Szerelmi álmok c. 1970-es film Liszt Ferenc életéről. 

Vasárnap a Kodály Intézet dísztermében hangzott el Szabó Péter gordonkaestje, zongorán közreműködött Lénárt Ágota. A darabok előtt a gordonkaművész mondta el gondolatait a művekről. Stravinsky Olasz szvit gordonkára és zongorára c. darabja a neoklasszikus korszakban született.
A Pulcinella zenekari darabot Gregor Piatigorsky kedvéért dolgozta át csellóra és zongorára. Moór Emánuel darabjában Szabó Ildikó működött közre, aki a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem ifjú hallgatója. Moór kecskeméti születésű volt; Pablo Casals – aki játszotta a műveit – jó zeneszerzőnek tartotta. Kodály op. 4-es Szonáta gordonkára és zongorára után Bartók 1. rapszódiája következett, amit hegedű zongora változatban Szigeti Józsefnek írt s Casals számára csellóra komponált át.
A második hét kulturális programja ismét kiállítás megnyitóval kezdődött, Brian Johnston 1984-ben végzett a Kodály Intézetben, most ott nyitották meg Romániai reflexiók c. fotókiállítását. Este került sor a Vásáry Tamás vezette Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar koncertjére a zsúfolásig megtelt Nagytemplomban. A hangverseny Debrecen és Kecskemét város szoros kulturális együttműködése folytán válhatott valóra. Liszt A-dúr zongoraversenyének nem kedvezett a visszhangos akusztika és az sem, hogy Vásáry Tamás a zongora mellől vezette az együttest. Ráadásként Liszt Rigoletto parafrázisa hangzott el. A vezénylés hatására sokkal összeszedettebb lett a zenekar hangzása, a Prométheuszt Haraszti Máté dirigálta. A Galántai táncok és a Tasso már ismét Vásáry Tamás irányítása alatt hangzott el. Akusztika szempontjából jobb lett volna a színházban megrendezni ezt a koncertet, az újévi kocertekhez hasonlóan, vagy a Fesztivált rendező Kecskeméti Kulturális és Konferencia Központ nagytermében, de a létszám miatt mégis a Nagytemplom bizonyult alkalmasnak. Kérdés, hogy mikor épül Kecskeméten olyan koncertterem, amely megfelel minden igénynek.
Nagyon szép és lélekemelő volt a walesi Llandaff katedrális leánykarának koncertje kedden 13 órakor. A lányok itt-tartózkodását konzuli szintű diplomáciai együttműködés tette lehetővé. A leánykar karmestere Simon Lovell-Jones, a Kodály Intézet volt hallgatója. Itt tartózkodásuk alatt foglalkozott velük Erdei Péter és Nemes László Norbert is. Kedd este volt a nemzetközileg elismert Keren Hanan zongoraművésznő estje: Beethoven, Chopin, Liszt, Rachmaninov műsorral. Szerdán az Anima Musicae kamarazenekar lépett fel a Barátok templomában, a tehetséges ifjú zenészek előadásában Mozart, Mendelssohn és Csajkovszkij művei hangzottak el. 28-án csütörtökön a Gruppo Amarcord Modenai Operatársulat előadásában láthattunk egy pazar bohózatot, amely Donizetti Szerelmi bájital témája körül bontakozott ki.
Pénteken este került sor a szeminárium mesterkurzusainak zárókoncertjére. Ismét jelen volt Kodály Zoltánné asszony, valamint Lee úr, a Budapesti Kínai Nagykövetség oktatásért felelős titkára (sok kínai növendék vett részt a szemináriumon). A koncerten az Új Liszt Ferenc Kamarakórus működött közre a karvezetős növendékek műsorszámaiban, a koncert középső részében a zongoristáké volt a terep. A szeminárium szombati záróhangversenyén a Kiss Katalin vezette nagylétszámú vegyeskar, Darázs Renáta és Wilheim András, Szabó Orsolya, Klézli János és Hajdu Roland, valamint a Nemes László Norbert vezette nőikar lépett fel, a koncerten jelen volt Szőnyi Erzsébet, társaságunk elnöke.
A Kodály Művészeti Fesztivált vasárnap a Kecskeméti Szimfonikus Zenekar koncertje zárta Farkas Ferenc, Vajda János, Kadosa Pál Concertinóival és Kodály Concertójával. Szólót játszott Gerhátné Papp Rita (csembaló), Dratsay Ákos és Berényi Bea (fuvola), Fehér Ernő (zongora). Remélhetőleg a következő nyáron is hasonlóan gazdag műsornak lehetünk tanúi, mint amilyen az idén volt.

Sipos Soma Mihály